Panettone, a cilinderes kalács

Posted on december 19, 2014

panettone1-kicsi.jpg

Fotó: Baranyai Violetta

Itt az év vége, és ilyenkor talán még jobban hiányoznak azok a szeretteink, akik már nincsenek Velünk. A keresztapám nem régen ment el, ezért választottam az egyik kedvencét az olaszok hagyományos karácsonyi kuglófját, a panettonét.

A cilinderes kalács maga a karácsony: illatos, édes, nagyon mutatós, és tele van meglepetéssel. Tökéletes ünnepi reggeli, kellemes desszert, és meggyőző megjelenése miatt gasztroajándéknak is bátran ajánlom.

Számos receptet találhatunk, a mi választásunk a híres new-yorki cukrász Paul Hollywood verziójára esett. Íme!

Hozzávalók:
-1/2 kg liszt
- csipet só
- 5 dkg porcukor
- vanília, vagy vaníliás cukor
- 1,4 dkg porélesztő
- 140 ml langyos tej
- 5 tojás
- 25 dkg vaj+ a forma kivajazásához
- 10 dkg mandula
- 30 dkg aszalt és kandírozott gyümölcs (ízlés és lehetőség szerint válogatva)
- reszelt narancs és citromhéj

panettone2-ki.jpg

Fotó: Baranyai Violetta

Szitáljuk a lisztet egy kelesztő tálba, adjuk hozzá a sót, a cukrot, a tejet,a porélesztőt, és a tojásokat, és dolgozzuk össze a hozzávalókat. Kb. 10 percig dagasztjuk (Dolgozhatunk a robotgép kelesztő pálcáival, de én szeretek dagasztani.)

Ha ezzel elkészültünk, akkor hozzáadjuk a puha vajat, és további 6-8 percig tovább dagasztom a tésztát.

Felaprítom az olajos magvakat, az aszalt és kandírozott gyümölcsöt, esetleg csokoládét is, majd a tésztába dolgozom.

Az így elkészült puha tésztából cipót formálok, egy kilisztezett tálba lakom, leterítem egy konyharuhával, és addig pihentetem, amíg szépen megkel, és formázhatóvá válik.

Finoman átgyúrom a tésztát, és a kivajazott kilisztezett formába teszem., ahol kb. 2 órát szobahőmérsékleten pihentettem.(Nekem nincs (még) panettone formám, de szerintem a hagyományos kuglóf forma is nagyon szépen működik.)

Előmelegített sütőben 35 percig sütöm, majd mérséklem a hőmérsékletet 150 fokra, és további 25 percig sütöm.

Lekvárral, barna vajjal, mogyorókrémmel tálalom.

Jó étvágyat!

Bara

Facebookon is ott vagyunk, kövessetek minket :)

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://romanigastro.blog.hu/api/trackback/id/tr696997053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sunny Days 2014.12.20. 14:30:54

spec forma hiányában megteszi egy hagyományos virágcserép is
a cikket felvezető kép alapján nem gondoltam, hogy pont ezt a receptet találom majd
a tálaláshoz írt lekvár, barna vaj, mogyorókrém fura, szükségtelen

Tonté Barbara 2014.12.20. 14:40:57

Virágcserép?! Zseniális ötlet!! A lekvárral kapcsolatban nem értek egyet ;)

Tonté Barbara 2014.12.20. 18:07:17

@sunny_days: Köszi az ötletet, legközelebb virágcseréppel oldom meg :) Félrevezető volt a kép?

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2014.12.22. 06:17:42

Ki ellenőrizte ezeket az arányokat? Kimértem, összekevertem és egy folyós masszát kaptam.
Több másik receptet is elolvasva felezni a vajmennyiséget, több cukor, majdnem duplaennyi liszt... Az olasz oldalak valamiért kivétel nélkül tej/víz 1-1 arányú keverékével dolgoznak. Nagyon dühítő a sütés közepén rájönni, hogy tökrossz a recept, és persze nincs mégegyszer ennyi lisztem itthon, a vajat meg nem lehet kivenni a masszából...

Ott kellett volna gyanúsnak lenni, hogy a leírás nem adja hozzá az élesztőt...

Tonté Barbara 2014.12.22. 06:19:58

@Eltévelyedés: Az arányokkal semmi baj nincs, egyedül az élesztőt felejtettem ki a leírásból, amit azóta pár pótoltam. Itt az eredeti recept: www.bbc.co.uk/food/recipes/panettone_16322
nekem nem volt semmi gond a recepttel, nézd meg a képeket...
süti beállítások módosítása