„Húsvéti kenyér” avagy a garantált izomláz

Posted on augusztus 27, 2014

dscn0874.jpg

Szégyen ide, szégyen oda, a kenyérrel kapcsolatos húsvéti hagyományokat nem ismertem addig, míg a Bódi Margó könyvében nem találtam rá erre a nagyszerű szokásra.

A húsvéti asztalra kerülő dagasztott kenyereket, és egyéb finomságokat húsvét vasárnapján a templomba vitték, ahol a pap megszentelte őket.

Mivel a recept, és a hagyomány is lenyűgözött nekiveselkedtem, és elkészítettem húsvétra. A Margó féle recepthez képest a következőkön változtattam:

  • Fehérliszt helyett tönkölybúza lisztet használtam. Ezerféle egészséges liszt van, szerintem érdemes próbálkozni, utána olvasni, de mindegyik lisztet ki kell tapasztalni.
  • Margarin helyett zsírt használtam.
  • Nem egy nagyobb kenyeret, hanem két kisebb cipót készítettem.
  • Nem keresztet, hanem nyuszit, és kiskacsát szúrtam ki a tetejére.
  • Az izomláz garantált, de megéri!

dscn0938.jpg

Hozzávalók:

  •  1,5 kg tönkölybúzaliszt
  • 2 tk só ( én himalája sót használok)
  • 2 ek cukor ( én nyírfacukrot használok)
  • 1 k zsír
  • 1 l tej
  • 7,5 dkg élesztő
  • 3 tojás

Elkészítés:

A lisztet, a sót és a cukrot elvegyítem. Mélyedést készítek benne, és belemorzsolom az élesztőt. A kapott elegyet eldolgozom a langyos tejjel. Hozzáadom a tojásokat, és a szobahőmérsékletű zsírt.

A kapott tésztát „simára” dagasztom, addig dolgozom, míg egységes tésztát kapok, és az leválik az edény faláról. Ez egy hosszas folyamat, nyugodtan rakjuk be a kedvenc Ternipe lemezünket, és dagasszunk…

Ha tészta szép sima, akkor egy meleg helyen, tiszta konyharuhával letakarva kelni hagyjuk.

Ha megkelt, akkor lecsípünk egy kisebb darabot, majd a maradékból szép cipót formálunk. A kisebb darabot kinyújtjuk, és keresztet, vagy egyéb húsvéti motívumot készítünk, vagy szúrunk ki.

A cipót nyolc percig elősütöm, majd ráhelyezem a formát, és lekenem tojással, hogy szép fényes legyen.

180 fokon kb. 1,5 óráig sütöm. ( Érdemes a sütőben egy kis edényben vizet rakni. Az így kapott gőztől ropogósabb lesz a kenyér.)

A kenyeret ízlés szerint medvehagymával, aszalt paradicsommal, illetve különböző magvakkal is készíthetjük.

Nem kötelező, de nagyon hasznos, ha kelesztőkosarat, illetev sütőedényt használunk, mint az eredeti receptben.

Jó étvágyat!

Bara

Facebookon is ott vagyunk, kövessetek minket :)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://romanigastro.blog.hu/api/trackback/id/tr396640569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása